ledna 13, 2021

Analýza společnosti CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb, ukazuje, že i přes letošní krizi spojenou s pandemií covidu-19 vstupují na český retailový trh nové značky. Naopak seznam značek opouštějících trh se oproti letním měsícům v roce 2020 příliš nezměnil. Mezinárodní řetězce totiž taková rozhodnutí realizují v rámci dlouhodobější strategie, nikoliv pouze pod tíhou aktuální situace spojené s protikoronavirovými opatřeními. Mnohé značky momentálně vyhodnocují celkový výsledek předchozího roku včetně vánočních prodejů a upravují své obchodní strategie do dalšího období. Důležitými proměnnými pro ně jsou dosažitelnost vládních kompenzačních opatření, ale zejména lepší predikovatelnost budoucího vývoje, který úzce souvisí s úspěšnou vakcinací.

V toto smyslu je pozornost upřena zejména na tuzemské značky, které se rovněž potýkají se silně napjatým cash-flow a některé z nich vstoupily do insolvence. První z obětí jarního uzavření byla síť veganských bister Vegg-go. Restart v podobě restrukturalizace mají v plánu i tradiční české módní značky Pietro Filipi a Blažek.

Obecně se očekává změna vnímání kamenné prodejny jakožto pouhého místa pro prodej produktu či služby, a to na multifunkční místo s excelentním zákaznickým servisem poskytující možnost výdeje zboží objednaného/rezervovaného on-line (click&collect / click&reserve) anebo showroom, kde si zákazník zboží vyzkouší a nechá doručit domů. Tento přístup může rozpohybovat optimalizaci prodejních sítí jako reakci na dlouhodobou postupnou změnu nákupního chování zákazníků, která byla razantně akcelerována v průběhu loňského roku. Tyto změny v rámci prodejních sítí se mohou promítnout u některých značek do redukce počtu poboček nebo do zmenšování prodejních ploch. Tento přístup uvedlo průzkumu CBRE v létě 2020 42 % dotázaných značek působících na českém trhu.

Výběr mezinárodních odchozích značek opouštějících český trh v roce 2020

Název značky

Čtvrtletí

Sektor

Camaieu*

3. čtvrtletí

Móda

Forever 21*

2. čtvrtletí

Móda

FREYWILLE

3. čtvrtletí

Šperky a doplňky

Thomas Sabo

3. čtvrtletí

Šperky a doplňky

Tous

2. čtvrtletí

Šperky a doplňky


* Vyznačené společnosti byly v procesu odchodu ještě před pandemií covidu-19

Výběr českých odchozích značek opouštějících tuzemský trh v roce 2020

Název značky

Čtvrtletí

Sektor

Bontonland*

1. čtvrtletí

Hudba a film

Vegg-go

2. čtvrtletí

Občerstvení/ jídlo


* Vyznačená společnost byla v procesu odchodu ještě před pandemií covidu-19

I přes velmi obtížné podmínky CBRE v minulém roce zaznamenala vstup mnohých nových mezinárodních brandů, což potvrzuje dlouhodobě dobré renomé českého trhu jakožto vhodné destinace pro další expanzi zahraničních značek hlouběji do oblasti střední a východní Evropy. Jedná se o mix značek z různých segmentů, ať již z oblasti sportovní a luxusní módy, nábytku a interiérového designu, ale i spotřebního zboží (značky typu TEDi či Action).

Právě příklad německého diskontního řetězce TEDi, který otevřel v druhé polovině roku 2020 několik svých prodejen, ukazuje, že existují značky vnímající současnou situaci jako příležitost pro svůj rozvoj. Nutno podotknout, že původně naplánovaná expanze byla mohutnější a je posunuta v čase.  

Výběr mezinárodních příchozích značek na český trh v roce 2020

Název značky

Čtvrtletí

Sektor

Action

2. čtvrtletí

Diskontní zboží

American Eagle

4. čtvrtletí

Móda

ASSOS

2. čtvrtletí

Sportovní oblečení

DSQUARED2

3. čtvrtletí

Luxusní móda

El Gaucho

3. čtvrtletí

Restaurace & občerstvení

Gap

3. čtvrletí

Móda

Manner Shop

4. čtvrletí

Cukrovinky

Rebel Queen

2. čtvrtletí

Móda

Saint Laurent

3. čtvrtletí

Luxusní móda

Steve Madden

3. čtvrtletí

Obuv a doplňky

TEDi

2. čtvrletí

Diskontní zboží

 

V loňském roce otevřelo své první maloobchodní jednotky také několik menších lokálních značek: multibrandový koncept Poď si Báry Polákové na pražské Korunní ulici anebo velmi ambiciózní projekt Kinoko, který chce nejenom u nás uspět se střihově a materiálově vytříbenými legínami či spodním prádlem. Do budoucna očekáváme rozvoj prodejních míst právě menších značek, které budou akcentovat lokální tuzemský původ, udržitelnou výrobu a oslovovat tak zejména mladého zákazníka.

Výběr českých příchozích značek v roce 2020

Název značky

Čtvrtletí

Sektor

Bonami

2. čtvrtletí

Nábytek a bytové doplňky

Kinoko

2. čtvrtletí

Sportovní oblečení

Poď si

3. čtvrtletí

Móda a doplňky


Vládní opatření a zásadní dopady do fungování maloobchodu, potažmo celé ekonomiky, se promítly také do posunutí vstupu některých dlouho očekávaných ikonických značek. Velkou událostí bude otevření třípodlažní prodejny irského oděvního řetězce Primark na Václavském náměstí, které bylo posunuto z konce roku 2020 na první polovinu toho letošního. Konečný termín by měl být stanoven v kontextu uvolňování restriktivních opatření.

Výběr příchozích mezinárodních značek na český trh v roce 2021 (oproti původnímu plánu během 2020)

Název značky

Sektor

Channel

Luxusní móda

Primark

Móda

Versace

Luxusní móda

Zpět na domovskou stránku Media Center