ledna 19, 2021

Když pracujete v týmu, měli byste se vzájemně slyšet. Když telefonujete, potřebujete kolem sebe mít klid. A když chcete mít spokojené zaměstnance a funkční kanceláře, vyplatí se myslet na akustiku. Proč?



Komunitní kuchyně, telefonní či zasedací místnosti, chill-out prostory. Kanceláře dnes často zahrnují různé zóny. Takové řešení je atraktivní a výzkum dokazuje, že i správné – avšak pestrý půdorys nestačí. V každé zóně zaměstnanci komunikují jiným způsobem a intenzitou, a tomu by mělo odpovídat i akustické řešení. Jinak se hovor začne šířit kanceláří, zvuk se bude odrážet od stěn, stropů a podlah a vytvářet ozvěny. Pracovníci zvýší hlas, aby byli lépe slyšet, a dojde k celkovému vystupňování hladiny zvuku. V podstatě tak vznikne špatné pracovní prostředí,“ uvádí švédská společnost Ecophon, která se už od roku 1958 specializuje na akustiku v interiérech a hluk na pracovišti.

Nekvalitní akustické řešení v kantýně může například vést z k tomu, že se budou v prostoru nadmíru odrážet zvuky příborů a jídelních táců. Lidé pak začnou zvyšovat hlasy, aby se slyšeli, a hluk se tak může dostat i do prostorů, které mají být zcela klidné. Zasedací místnosti by zase měly zaručit, že nepronikne zvuk dovnitř ani ven a řeč bude co nejvíc srozumitelná. Akustiku v místnosti zhoršují například všechny tvrdé plochy, mezi které patří třeba i oblíbené bílé tabule nebo strop.

Právě hluk bývá nejčastější příčinou špatné koncentrace, a to nejen na pracovištích typu open space. Ve výzkumu americké vzdělávací platformy Udemy z roku 2018 až 80 % dotázaných uvedlo, že je při práci ruší upovídaní kolegové. V těsném závěsu se pak se 70 % umístil obecný kancelářský ruch. Zvukové podněty tak byly daleko častější příčinou distrakcí než sociální sítě – ty za rušivý prvek označilo jen 56 % lidí.

Na sociální síti Reddit dokonce v roce 2015 vzniklo celé vlákno, kde uživatelé popisovali zvuky, které je ruší při práci – od hlasitého žvýkání přes křupání až po jezení jablek. Podle výzkumu Avanta Serviced Office Group z roku 2015 patří mezi nejotravnější zvuky na pracovišti kromě povídání a jezení také zvonění telefonů, hlasité telefonické konverzace, hlasité údery na klávesnici či hvízdání. Sečteno podtrženo, podle Ecophonu kvůli hluku na pracovišti můžete ztratit až 24 dní produktivity ročně. Než se totiž po vyrušení zase začnete správně soustředit, může uplynout až 20 minut.

Hluk navíc podkopává nejen produktivitu, ale někdy taky zdraví. Britská psychologická společnost už v roce 2002 představila výzkum, který ukázal, že hlučnost má přímý vliv na to, jak moc zaměstnanci chybí v práci. Čím větší byl hluk v kancelářích, tím větší byla i nemocnost. A to hlavně u zaměstnanců, kteří měli plnit složitější pracovní úlohy.

Podle lékařské fakulty Harvardovy univerzity jsou na vnější podněty zvlášť citliví lidé se sníženou zvukovou tolerancí, takzvanou misofonií. Irituje je například dýchání, kousání či zívání. Zvuky, kterých si většina lidí nevšímá, u nich způsobují emoční nestabilitu, jež se často projevuje vztekem.

Zvukové řešení, které odpovídá dané činnosti i atmosféře, tak může zásadně zlepšit spokojenost zaměstnanců, jejich pracovní výkon i zdraví. Pomoct můžou akustické stropy, pěna a správně zvolená hluková izolace. Ideální pracovní prostor zkrátka netvoří jen nablýskaný interiér. Vždyť k čemu je vám úžasný stůl, když vás u něj neustále někdo vyrušuje a brainstormingová místnost, kde neslyšíte vlastního slova? Sluch je smysl, který nikdy neodpočívá. A při navrhování prostorů se na něj vyplatí myslet.