Udržitelnost a důraz na zdravé pracovní prostředí mění design kanceláří. Myslet na dobrou hygienu a rostliny je dobrý začátek. Pracoviště, za které vám poděkuje duše i tělo, ale vypadá jinak.


Healthy office design je víc než jen trendy pojem. Jde především o komplexní přístup k navrhování kanceláří. Myslí nejen na čistotu, zdraví a udržitelnost, ale také na spokojenost a produktivitu zaměstnanců. Podívejte se, jak postupovat, pokud chcete mít opravdu zdravé pracoviště.

1. Definujte, co pro vás znamená zdravá kancelář

Ať už chcete kanceláře renovovat, postavit od nuly, nebo se rozhodnete pro pronájem, jedno je jasné: vágní požadavky přinesou vágní výsledek. Zkuste svá přání definovat přesněji než jen frázemi typu „Chci zelenou a zdravou kancelář“. Vycházet můžete například z nejrůznějších certifikací zelených budov, třeba z americké certifikace LEED či britské certifikace BREEAM. Ty mimo jiné zkoumají, jak budovy využívají dešťovou vodu nebo jak nakládají s energiemi.

Populární je také certifikace WELL, která vznikla v roce 2014 ve Spojených státech. Zaměřuje se na vnitřní prostředí a jeho vliv na zaměstnance – od dostatku vzduchu a světla až po kvalitní materiály bez škodlivin. Označení WELL už získávají i první budovy v České republice, například administrativní komplex Visionary v pražských Holešovicích nebo karlínské Praga Studios, obě budovy z dílny švédské společnosti Skanska. A podle odborníků na realitní trh bude WELL stále oblíbenější.

Díky jednotlivým bodům, které certifikace posuzují, si uděláte lepší obrázek o tom, co všechno zahrnuje zdravá budova. „Jasněji pak definujete svá očekávání, a díky tomu pak snáze vytvoříte nebo najdete prostor podle svých představ,“ vysvětluje Ondřej Víša, Sustainability Consultant CBRE.

2. Myslete na ergonomii i akustiku

Hygiena je základ a čistota dokáže předejít nemocnosti zaměstnanců i šíření nemocí. Healthy office design však vidí zdraví v daleko širším kontextu.


„Zaměřuje se také na akustické pohodlí, ergonomii nábytku a kvalitu samotného prostředí – tedy jak se vám pracuje a jak jste produktivní,“ vysvětluje Filip Muška, Workplace Strategies Lead CBRE.

Při navrhování nebo výběru kanceláří byste tedy měli například myslet na polohovatelnost stolů a židlí, dostatečné odhlučnění šité na míru jednotlivým funkcím prostoru či zóny, kde se můžou zaměstnanci dobře soustředit. Když totiž dobře běží organismus kanceláří, raduje se i organismus člověka.

3. Nabídněte vyváženost mezi osobním a pracovním životem

V současné době nabral problém oddělení pracovního a osobního života zcela nový rozměr. Kvůli pandemii většina kancelářských pracovníků alespoň částečně přešla na home office, který stírá zdravou hranici i u asertivních mistrů vlastního time managementu.

Jak z toho ven? Kromě důsledného vzdělávání, trpělivé podpory vedení a osvojení rituálů ohraňičující čas na práci, může pomoci využití coworkingových prostor nad rámec vlastních kanceláří. Ty se mnohdy, na rozdíl od pobočky vaší firmy, nacházejí v různých částech města, což může výrazně zkrátit dojíždění. Prostory bývají skvěle vybaveny z pohledu nábytku i občerstvení, a to je oproti home office vítané zlepšení. Jsou úžasnými místo pro networking nebo jen pro změnu prostředí, která je tak důležitá pro dobití mentální energie či načerpání inspirace. Coworking a servisované kanceláře přestavují skvělé doplnění k firemním kancelářím!

Zdravé kanceláře jsou naše oblíbené téma. Rádi vám k nim řekneme víc.